Moznosti
Dialogu (1981) / Jan Švankmajer
Dimensions of Dialogue
Film Türkçeye “Diyaloğun
Boyutları” olarak geçmiştir. Jan Švankmajer’in üç ayrı hikâyeyle insan
ilişkilerini anlattığı stop motion çalışmasıdır. İlk bölümde aletler birleşerek
insan suretinde birbirlerini yutar. Bu alet kalabalığı gittikçe günümüz
insanına benzemeye başlar. İlk bölüm insanoğlunun evrimsel süreçteki
yolculuğunu vurgular. En sonda ise insan değişmeyi bırakarak kendini tekrar
etmeye başlar.
(Dialog Vycerpavajici / Exhausting Dialogue / Yorucu Diyalog)
İkinci bölümde az önce
yaratılan insanlardan ikisi ilişkiye girer ve ortaya şekle bürünememiş bir
canlı parçası daha çıkar. İki taraf da bu parçayı kabul etmek istemez ve bunun
için başladıkları kavgada birbirlerini yok ederler. Ortaya çıkan şekilsiz canlı
ilişki sonrası suçluluğu kabul etmemek, ikili ilişkilerde bencillik ya da daha
sığ bir görüşle ilişki sonrası ortaya çıkan çocuğu kabullenmemek gibi anlamlara
gelebilir.
(Dialog Vency / Endless Dialog / Sonsuz Diyalog)
Üçüncü bölüm en başta
birbirine yardım eden, fakat zaman ve ihtiyaçlar değiştikçe birbirine ayak
uyduramayan ve birbirini yok eden 2 kişiyi konu ediniyor. Çıkar ilişkilerinin
ortadan kalkması durumunda ortaya çıkacak durum tasvir ediliyor.
Ruka (1965) / Jiří Trnka
The Hand
Karakterimizin evine giren devasa bir el ile mücadelesini görüyoruz. Beyaz bir eldiven giymiş el, evden kovulmasının ardından bir televizyonla dönerek popüler kültür imgeleriyle kendini sevdirmeye çalışır.
El baba gibi kızar ve bununla da kalmayıp giyimiyle kuklayı cezbetmeye çalışır. El onu kontrolüne geçirir. Her zaman olduğu gibi büyük güç insanın küçük arzularını karşılar ve onu kölesi, kuklası haline getirir.
Bir şekilde kaçan kuklamız elindeki saksıyı canı gibi korur. Saksı onun doğasıdır. İnsanın doğasıdır. Elin kafesine düştüğünde ayrı kaldığı saksısını en gizli yere saklar. Sonunda el onu uykusunda tabuta koyar. Sistem bireyi yemiştir.
Entr’acte (1924) / René Clair
Bunuel’in Endülüs Köpeği’nden beş yıl önce çekilen bu kısa film, ilk sürrealist filmlerden biridir. Sinema dili o dönemki filmlere dair algılarımızı kırar. Özellikle giriş sahnesinde topun başındaki iki adamın ağırlaştırılmış gösterimde zıpladığı plan ve hemen öncesinde topun kendi kendine ileri geri hareket etmesi dikkat çeker.
Film süresince fizik
kurallarının birçok kez ihlal edildiğini görürüz. Satranç tahtası, balet,
oyuncak bebek gibi pek çok karmaşık imge bulmak mümkündür. Sonlara doğru
insanların arabaların peşinden koşması ve kovalamaca sahnesinin planları
birbirinin içine geçirilerek verilmesi kaos hissiyatını artırmış.
Filmin sonunda tabuttan
çıkan adamın asasıyla herkesi ve en son kendini yok etmesi film hakkındaki
önemli detaylardandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder